250 000 kroner til kaldblodshesten

– En levende del av norsk kulturarv


Kaldblodstraveren er Norges største nasjonale hesterase og skapt for travløp. Nå skal Veikle Balder kartlegge – med Rikstoto-midler, hvorfor stadig færre kommer til start.

Kaldblodshesten har sin opprinnelse i lettdølen, den raske varianten av dølahesten. Mens dølahesten var bondens arbeidshest, ble de lettere typene brukt til skyss og tidlige former for kappkjøring – starten på travsporten. Med økt konkurranse og bedre økonomi ble avlen mer målrettet, og slik utviklet kaldblodstraveren seg til den rasen vi kjenner i dag.

Bevilget midler

Veikle Balder, interesseforeningen for kaldblodsentusiaster, fikk nylig bevilget 250 000 kroner fra Norsk Rikstotos overskudd gjennom Landbruksdirektoratet. Pengene skal brukes på prosjektet «Hva skal til for å øke andelen kaldblodstravere som kommer til start i totalisatorløp?»

Veikle Balder Hoppecup Foto: Veikle Balder/Per Erik Hagen

– I perioden 2003 til 2018, ble det født 12 230 norskfødte kaldblodshester. Ved en beregning som ble foretatt i november 2022, hadde 6829 individer eller 55,84% startet i totalisatorløp. 44,16%, eller 5 401 individer hadde aldri kommet til start. Prosjektets målsetting er å indentifisere grunnen til at en så høy andel ikke kommer til start, slik at en senere kan sette inn målrettede tiltak for å bedre startprosenten på kaldblodstraveren, forklarer Vidar Arnesen i Veikle Balder.

Hvorfor kommer ikke flere til start?

Kaldblodshesten er skapt for travløp. Likevel er det mange kaldblodshester som aldri prøver seg på en travbane. Hvorfor er det sånn? Gjennom prosjektet ønsker Veikle Balder å finne svar på nettopp dette. Er det helse, oppdrett, økonomi, eller kanskje manglende kunnskap som står i veien? Prosjektet vil kartlegge alt fra trenernes kompetanse og fasiliteter, til hestenes oppvekst, helse og alternative bruksområder. Målet er å forstå, og deretter gjøre noe med utfordringene – slik at flere kaldblodstravere får sjansen til å vise seg frem på travbanen.

Mer enn bare en travhest

Kaldblodshesten er så mye mer enn en løpshest. Den er en allsidig venn, en kulturbærer og en inspirasjon for både unge og voksne.

– Å satse på kaldblodshesten er å satse på norsk kulturarv. Hver hest som får muligheten til å blomstre, er et levende bevis på tradisjon, fellesskap og kjærlighet til dyret. Med dette prosjektet håper Veikle Balder å inspirere flere til å ta vare på - og videreføre, denne unike delen av vår historie, avslutter Arnesen.

Fakta om Veikle Balder

Stiftet: 28. august 2010, på Toftemo i Gudbrandsdalen.

Samarbeid: Foreningen er samarbeidende organisasjon med Det Norske Travselskap (DNT).

Formål / Hovedoppgaver:

  • Fremme avlsarbeidet for kaldblodshesten — med vekt på å bevare rasens allsidighet.

  • Ivareta kaldblodshestens konkurransemuligheter innen travsport.

  • Spre informasjon om kaldblodshesten og samle personer med interesse for rasen.

  • Arbeide for kulturarven: utdanning, ungdomsengasjement og bevaring av kaldblodshesten som «kulturbærer».

Signaturarrangementer & aktiviteter:

  • Veikle Balders Landsfinale — utstilling for toårige kaldblodshester, med travprøve som del av vurderingen.

  • Veikle Balder Hoppecup — cup for 4- og 5-årige kaldblodshopper.

  • Veikle Balders Allsidighetscup — helårs-cup for kaldblodshester som deltar i andre hestesportgrener enn trav (ryttersport, kjøring, voltige etc.).

  • Treningshelger, sosialt fellesskap og medlemsaktiviteter — blant annet Sikkilsdalseminaret med omvisning hos hingstefølger, foredrag og sosialt samvær.

Fakta om Norsk Rikstoto

Etablert: 1982

Hvor: Oslo, Norge

Ansvar: Har enerett i Norge til å tilby pengespill på hest.

Formål: Norsk Rikstotos hovedformål er å legge til rette for ansvarlig pengespill på hest og å forebygge negative konsekvenser av pengespill. Norsk Rikstoto har for øvrig til formål å støtte hestehold, hestesport og hesteavl. Stiftelsen skal drives effektivt, slik at mest mulig av inntektene kommer formålene til gode.

Samarbeid: Nært samarbeid med trav- og galoppsporten, Norsk Galopp og Det Norske Travselskap.